Det finns många marknadsföringskanaler att välja mellan för företagen men det som kan sägas är att trenden går mer och mer åt att man satsar på digitala kanaler. En av de viktigaste digitala kanalerna som många företag lägger en stor del av sin marknadsföringsbudget på är sökmotoroptimering.
Det är ett väldigt effektivt sätt att nå ut med sina produkter eller tjänster till sin målgrupp. Ofta är det också det mest kostnadseffektivaste sättet att marknadsföra sig på, i alla fall om man tänker långsiktigt.
För att få en snabb effekt kan andra digitala kanaler vara att föredra så som affiliatemarknadsföring och sökordsannonsering, men det är oerhört svårt att slå den effekt som sökmotoroptimering ger om man gör ett gediget jobb för att nå högst upp på de viktigaste sökorden.
Det finns många som först bygger hemsidan/e-butiken och därefter bestämmer vilka sökord som är de viktigaste. Det är egentligen fel väg att gå då respektive webbsida ska fyllas med innehåll och struktur som visar sökmotorerna vilket sökord som är viktigast.
Det finns många leverantörer av sökmotoroptimering i landet. Liksom alla andra branscher är kvaliteten på tjänsten som erbjuds varierad men med tiden har det blivit allt bättre och det är viktigt att leverantören också har ett långsiktigt tänk i arbetet med att få deras kunder att hamna högst upp på sökresultaten och på så sätt öka sin trafik.
Det är också viktigt att leverantören även hittar de sökord som är så pass träffsäkra att även konverteringsgraden hos kunden är hög, oavsett om det mäts i antalet order eller offertförfrågningar. Det kan enkelt konstateras att det är viktigt att se till helheten och inte bara till att hamna på toppen på en sökmotor.
Jag som själv arbetar med SEO på ett medelstort företag, kan vittna om att rätt strategi inte bara driver trafik, utan även skapar varaktig synlighet och varumärkesigenkänning online. Men jag vill också betona att SEO, även om det är kraftfullt, är endast en del av ekvationen. Min erfarenhet, när det kombineras med andra digitala marknadsföringskanaler som PPC och affiliatemarknadsföring, kan det verkligen maximera avkastningen. Och angående byggandet av webbplatser, är det absolut viktigt att tänka på SEO från start, för att säkerställa att innehållet och strukturen stöder relevanta sökord. Slutligen, att välja rätt partner för SEO är avgörande, eftersom alla SEO-strategier inte skapas lika. En som verkligen förstår affärsbehov och långsiktiga mål kommer att vara mer benägen att leverera framgång.