Sökoptimering online
När man för 20 år sedan tänkte på var man skulle marknadsföra sig skulle nog de allra flesta höra av sig till sin lokaltidningen för att få ut en annons till potentiella kunder. Med Internets enorma utveckling har förutsättningarna förändrats och numera tänker fler och fler företag på att ta hjälp med sökoptimering för att på så sätt hamna högst upp på viktigt sökord eller sökfraser på de största sökmotorerna.
Utvecklingen under de senaste 20 åren är fascinerande att följa. Från tidningsannonsering där man betalar för en annons där man på förhand inte har någon större koll på vad utfallet blir så har de digitala kanalerna gjort allting allt mer mätbart.
När det gäller en kanal som sökmotoroptimering finns det flera bra program man kan använda för att se ökningen av trafik från organiska sökningar på sökmotorerna. Det går även att komplettera själva sökmotoroptimeringen med SEM, eller sökordsmarknadsföring som det också kallas.
Många anser dock att det i längden ger bättre effekt att främst fokusera på de organiska sökresultaten och det kan säkert stämma. Det går ju att se till hur man själv tänker när man söker på en sökmotor. Ofta kollar man inte på själva annonserna utan går direkt ner till det organiska sökresultatet
Det många inte har koll på är att de flesta som ligger i toppen på det organiska söket aktivt arbetar eller tar hjälp med sökmotoroptimering för att hamna där. Allt handlar ju om relevans så är man bara tydlig och organiserad med vilka sökord man vill synas på så är ganska mycket vunnet.
Det finns flera sätt att betala på när det gäller SEO som sökmotoroptimering också kallas. Vissa leverantörer kör en fast månadskostnad där man alltså betalar oavsett resultatet. Sedan finns det de som tar betalt helt efter resultatet. Resultatet handlar i detta fall om en topp 10-placering för respektive sökord.
Fördelen med att betala på detta sätt är att det blir ett incitament för leverantören att verkligen jobba hårt för att se till att kunden faktiskt når riktigt högt upp på de viktiga sökorden. En risk som kan finnas är att leverantören tänker kortsiktigt och vill nå snabba resultat.
Just dessa företag ska man se upp för och det är därför viktigt att man som kund är noggrann med att leverantören är ärlig och använder schyssta metoder för att nå högt på sökmotorerna.
Jag läser allt jag kommer över om SEO. Fler sidor som denna!